Sabtu, 18 Oktober 2008

Nak jadi imam??


aku ingat senang,tapi pikir punya pikir,susah gak.yelah,baru belajar lah katakan.nak tau x apa yang aku dah belajar?
Kewajipan imam sebelum solat terbahagi enam perkara iaitu:

- Jangan mara untuk menjadi imam dari kaum yang membencinya atau tidak
disukai mereka. Beri keutamaan kepada orang yang lebih pandai dalam
keagamaan, kecuali orang itu menolak dengan menganggap seseorang itu
lebih baik untuk menjadi imam. Tetapi, perbuatan menolak itu adalah
makruh.

- Imam perlu menjaga waktu solatnya, jadi hendaklah dia sembahyang di
permulaan waktu supaya memperolehi keredaan Allah. Imam tidak patut
menunggu sehingga ramai orang datang untuk berjemaah, sebaliknya
hendaklah segera bersolat pada permulaan waktu.

- Ketika menjadi imam, seseorang itu hendaklah berniat dengan ikhlas
kerana Allah s. w. t. serta dengan perasaan untuk menunaikan amanat
Tuhan, baik dari segi bersuci serta segala syarat solatnya.

- Jangan tergesa-gesa untuk bertakbir sebelum barisan jemaah yang
berada di belakangnya tersusun rapi dan rapat. Jadi, sebaik-baiknya,
imam terlebih dulu menoleh ke kanan dan ke kiri, sekiranya ada tempat
yang kosong, hendaklah dia menyuruh mereka mengisinya.

- Imam hendaklah bersuara dengan lantang ketika takbir, sama ada
takbiratul ihram atau takbir yang lain-lain. Bagi makmum pula, usah
terlampau menguatkan suara, melainkan cukup sekadar didengar oleh
dirinya sendiri.

- Apabila seseorang itu disuruh memilih antara berazan (menjadi bilal)
atau menjadi imam, hendaklah dia memilih untuk menjadi imam saja
sekiranya sudah mencukupi syaratnya. Setiap tugas itu mempunyai
keutamaan sendiri dan tidak elok hanya seorang memikul tugas itu
kerana hukumnya makruh.

Tugas imam ketika mengucapkan bacaan solat terbahagi kepada tiga iaitu:

- Dia tidak perlu menguatkan suara ketika membaca doa iftitah dan
ta'awwudz tetapi melakukan seperti seorang yang sedang bersembahyang
sendirian. Tetapi, ketika membaca al-Fatihah dan surah lain selepas
itu seperti solat Subuh, dua rakat pertama solat Maghrib dan Isyak,
dia hendaklah menguatkan suaranya, walaupun bersembahyang sendirian.

- Ketika berdiri, imam hendaklah menjaga tiga kali perhentian (diam
sebentar) iaitu selepas takbiratul ihram sebelum membaca doa iftitah.
Selepas selesai membaca al-Fatihah dan selepas membaca surah selepas
al-Fatihah sebelum rukuk.

- Imam hendaklah meringankan amalan solatnya iaitu bacaan yang tidak
terlampau panjang terutama ketika berjemaah dengan ramai makmum.

Kewajipan imam berkaitan dengan rukun solat juga terbahagi kepada tiga
perkara iaitu:

- Imam hendaklah meringankan rukuk dan sujudnya. Jadi, bacaan
tasbihnya seelok-eloknya tidak lebih daripada tiga kali.

- Makmum tidak boleh mendahului imam ketika rukuk atau sujud, tetapi
sebaiknya ada jarak waktu untuk mengikutinya. Jadi, makmum tidak
digalakkan turun untuk sujud melainkan imam sudah benar-benar
meletakkan dahinya di tempat sujud.

- Imam tidak digalakkan menambah doa tasyahhud lebih daripada kadar
tahsyahhud yang diperlukan. Imam tidak digalakkan mengkhususkan kepada
dirinya sendiri ketika mengucapkan doa tetapi hendaklah menggunakan
pengertian yang merata untuk keseluruhan seperti kita atau kami.

Kewajipan imam untuk bertahallul iaitu menyelesaikan dan setelah
selesainya solat ada tiga perkara iaitu:

- Hendaklah dia berniat ketika mengucapkan dua kali salam untuk
memberikan salamnya kepada malaikat serta kaum Muslimin yang hadir.

- Hendaklah dia duduk secara tetap di tempatnya selepas salam itu,
terutama sekali apabila wanita juga turut bersolat jemaah di
belakangnya. Jangan berdiri dulu sebelum mereka berlalu.

- Jika duduk selepas selesai solat, hendaklah menghadapkan mukanya ke
arah orang ramai.

Jumaat, 17 Oktober 2008

W.O.M.E.N is like.....

Listen to others...


One day a farmer's donkey fell down into a well.

The animal cried piteously for hours as the farmer tried to figure out what to do.

Finally, he decided the animal was old, and the well needed to be covered up anyway;

it just wasn't worth it to retrieve the donkey.

www.FunAndFunOnly.net


He invited all his neighbors to come over and help him.

They all grabbed a shovel and began to shovel dirt into the well.

At first, the donkey realized what was happening and cried horribly.

Then, to everyone's amazement he quieted down.

A few shovel loads later, the farmer finally looked down the well.
He was astonished at what he saw.

With each shovel of dirt that hit his back, the donkey was doing something amazing.

He would shake it off and take a step up.


www.FunAndFunOnly.net

As the farmer's neighbors continued to shovel dirt on top of the animal,

he would shake it off and take a step up.

Pretty soon, everyone was amazed as the donkey

stepped up over the edge of the well and happily trotted off!

MORAL :


Life is going to shovel dirt on you, all kinds of dirt.

The trick to getting out of the well is to shake it off and take a step up.

Each of our troubles is a stepping stone.

We can get out of the deepest wells just by not stopping, never giving up!
Shake it off and take a step up.



www.FunAndFunOnly.net




smoking will kILLED u ANd poePLE arounD U

video
This commercial from around the world,sending the cleared message about this killer mechine that attract many young people.If u love ur family and friends,please stop smoking...

20 RULE IN aNY ofFICE

Based On in Experience(from my fenz)


Some of us,Don't got lucky

www.FunAndFunOnly.net

Sometime We Don't Has Time To SEE ALL THIS..

Rusa kecil lagi cute miut



www.FunAndFunOnly.net


Orphan: Vets were unable to save his mother

At just six inches tall and weighing just over a pound, he is now in an incubator in the

intensive care unit at Tiggywinkles Wildlife Hospital in Buckinghamshire.

He has only recently opened his eyes.

Les Stocker, founder of Tiggywinkles, said: 'Rupert's mother had very severe injuries.

We brought him out and got him breathing and then he went into an incubator on oxygen.

He is now being fed by a tube.'

www.FunAndFunOnly.net

www.FunAndFunOnly.net

www.FunAndFunOnly.net

Tucked up: Rupert in an incubator

Dear deer: Rupert pulls a striking pose for the camera

Staff are optimistic Rupert, now five days old, will make a full recovery.

'Deer are very, very tricky but this one has spirit. He's an extremely feisty little guy and quite pushy,'

Mr Stocker said.

Asleep: Rupert takes 40 winks

www.FunAndFunOnly.net

Info:Gula dan Bahaya nya



Gula dan Bahayanya
============ =====
Apakah sebenarnya gula?
Gula adalah makanan tanpa khasiat yang paling banyak dimakan dan memudaratkan.
Gula cuma menambah kalori dan akan disimpan sebagai lemak di dalam tubuh. Ia tidak
langsung berzat malah akan menyingkirkan zat yang sedia ada dalam tubuh. Gula juga
adalah penyebab utama kegemukkan!

Adakah badan kita perlukan gula?
Tidak perlu langsung! Ini kerana tubuh kita akan menukarkan banyak sumber makanan yang
lain kepada glukosa apabila badan perlukan tenaga.

Apakah kesan jika ambil gula berlebihan?
1. Melemahkan sistem imunisasi (melawan penyakit)
2. Menganggu imbangan galian dalam tubuh
3. Menyebabkan kanak-kanak menjadi hiperaktif, gelisah dan nakal.
4. Menyebabkan kanak-kanak rasa mengantuk dan mengurangkan kecergasan
5. Menjejaskan pencapaian kanak-kanak dalam pelajaran
6. Meningkatkan paras trigliserid
7. Melemahkan daya tahan tubuh terhadap jangkitan bakteria
8. Merosakkan buah pinggang
9. Mengurangkan kolesterol yang baik (HDLs)
10. Mengalakkan pertumbuhan kolesterol bahaya (LDLs)
11. Mengurangkan kromium dalam badan
12. Mengurangkan kuprum dalam badan
13. Menganggu serapan kalsium dan magnesium oleh sistem badan
14. Menyebabkan kanser payu dara, kanser ovari, kanser prostat dan kanser dubur
15. Menyebabkan kanser kolon (usus besar) dan wanita amat berisiko tinggi
16. Faktor kepada kanser pundi hempedu
17. Meningkatkan pasar glukosa dalam darah dengan cepat
18, Melemahkan penglihatan
19. Meningkatkan paras serotonin yang menyempitkan pembuluh darah
20. Penyebab hipoglisemia
21. Penyebab perut berasid
22. Meningkatkan paras adrenalin dikalangan kanak-kanak
23. Meningkatkan risiko penyakit jantung koronari
24. Mempercepat proses penuaan, kulit berkedut, uban pada rambut
25. Membawa kepada ketagihan alkohol
26. Merosakkan gigi
27. Penyumbang utama kegemukkan
28. Meningkatkan risiko penyakit Crohn dan kolitis berulser
29. Penyebab bengkak saluran usus dikalangan pesakit gastrik
30. Penyebab artritis
31. Penyebab lelah
32. Pembentukan batu dalam ginjal
33. Penyebab jangkitan yis atau kandidiasis
34. Penyebab pembentukan batu karang hempedu
35. Penyebab sakit jantung iskemik
36. Penyebab sakit apendiks
37. Meransang tanda-tanda multiple sclerosis
38. Penyebab pendarahan
39. Penyebab Vena Varikos
40. Meningkatkan tindak balas glukosa dan insulin kepada pengamal pil cegah hamil
41. Penyebab sakit gusi
42. Penyumbang kepada Osteoporosis
43. Penyebab air liur menjadi berasid
44. Penyebab kemerosotan sensitiviti Insulin
45. Penyebab kemerosotan toleransi Glukosa
46. Mengurangkan hormon tumbesaran
47. Meningkatkan kolesterol dalam badan
48. Meningkatkan tekanan darah sistolik
49. Menyebabkan struktur protein bertukar hingga menganggu serapan protein oleh tubuh
50. Penyebab alergi terhadap makanan
51. Penyumbang kepada sakit kencing manis
52. Penyebab keracunan darah semasa hamil
53. Penyebab ekzema kepada kanak-kanak
54. Penyebab penyakit kardiovaskular
55. Melemahkan struktur DNA
56. Penyebab Katarak
57. Penyebab Emfisema
58. Penyebab arteriosclerosis
59. Penyebab pembentukan radikal bebas dalam aliran darah
60. Merendahkan kemampuan enzim
61. Penyebab kehilangan keanjalan tisu serta fungsinya
62. Penyebab sel hati terbahagi dan ini akan meningkatkan saiz hati
63. Meningkatkan lemak dalam Hati
64. Membesarkan saiz buah pinggang
65. Memberikan tekanan tinggi kepada pankreas dan akan merosakkannya
66. Meningkatkan retensi cecair dalam badan
67. Penyebab sembelit
68. Penyebab rabun jauh
69. Penyebab lapisan rerambut
70. Penyebab hipertensi
71. Penyebab sakit kepala
72. Menganggu kemampuan berfikir
73. Penyebab kemurungan
74. Meningkatkan tindak balas insulin
75. Penyebab penapaian bakteria dalam usus
76. Penyebab ketidak seimbangan hormon
77. Meningkatkan risiko darah beku dalam badan
78. Meningkatkan risiko sakit Alzheimer

Kenapa sesetengah makanan yang senarai bahan-bahannya tiada ditulis gula tapi masih manis?
Jangan terpedaya! Gula biasanya akan dinamakan dengan nama lain seperti;
>Glukosa
>Fruktosa
>Laktosa
>Maltosa
>Sukrosa
>Sirap Glukosa
>Sirap maple
>Molases
>Sirap hitam
>Sirap kencana
>Dektrosa
>Sorbitol

Berapa banyak gula yang ada dalam makanan dan minuman?
1) Minuman bergas 500ml - 14.4 sudu teh
2) Minuman dalam tin tanpa gas 350ml - 9.6 sudu teh
3) Minuman coklat malt dalam tin 125ml - 5.5 sudu teh
4) Kek buah-buahan 40g - 3.5 sudu teh
5) Bijirin sarapan bersalu madu 220g - 10.1 sudu teh
6) Ubat batuk botol kecil di farmasi - 15.8 sudu teh
7) Aiskrim coklat sepotong saiz biasa - 7.7 sudu teh
8) Sundae restoran makanan segera - 10.3 sudu teh
9) Rempah ayam segera satu pek - 4.7 sudu teh
10) Minuman berkultur satu botol kecil - 2.7 sudu teh
11) Susu pekat manis dalam tin kecil - 35.5 sudu teh!

Kenapa Malaysia diletakkan sebagai pengguna terbanyak gula di dunia?
Ini dikira rekod dunia! Walaupun pasukan bola sepak kita tidak berjaya, namun kita nampaknya masih dikenali di dunia. Negara kita adalah paling gemuk di Asia dan mempunyai pesakit Kencing Manis
yang paling ramai di dunia! Bangga? Kita sebenarnya dalam diam diancam. Lihatlah orang yang paling kaya di Malaysia ! Taukeh gula! Negara kita seperti darurat apabila gula disorokkan baru-baru ini.
Semasa saya di Jepun, gula kilo tiada dijual, amat sukar untuk jumpa gula. Susu pekat manis jauh sekali. Tapi di Malaysia, kita sebenarnya terancam dengan keadaan dan sosio-ekonomi. Minum teh tarik di kedai mamak, disogok iklan-iklan makanan segera hingga menyebabkan anak kita merengek meminta untuk dibelikan set yang didatangkan bersama minuman bergas (gula 9 sudu teh!). Berhati-hati.
Untuk kata-kata akhir edisi kali ini, saya ingin menyarankan agar kita semua ambil tahu tentang kesihatan diri sendiri. Jika kita sakit, bukan sahaja diri sendiri susah, tetapi kita akan menyusahkan orang lain yang bergantung kepada kita. Sekurang-kurangnya kita mulakan dengan tidak makan gula! Selangkah demi selangkah!

"Kita adalah apa yang kita makan".

Friendship is Everything....







Friendship is the starting for new relation towards to best friends,loves,business and commitee.

The Poor Man's Vaction

cian lah plak,tapi aku pun ada gak wat cmnie,dulu.yelah mana ada duit nak g pantai,jalan jauh2.hahahahahah.harap korang jgn wat apa yg org dalam gambar nie wat.

Sekolah kebangsaan Temai


Allo,hahaha,long time no see,hoh.
nie gambor time kitorag,ada wat khidmat masyarakat kat Pekan,Pahang.Under Uniten Muadzam Shah,kami yang di iring ngan pokok2 besar,telah membantu membersihkan satu sekolah kat area pekan,Sekolah Kebangsaan Temai(klu xsalah lah).Sekolah nie telah dipenuhi dengan lumpur dan selut akibat banjir besar dulu kat area pekan,tahun lepas.tapi leh posing maut lagi lah time pancut selut dan lumpur kat jalan sekolah 2.wa cakap lu,padang pun dah jadi cam kolam renang tuh,hahahah.teruk gak keadaan sekolah tu,nasib baik ramai yg sudi menyumbangkan bakti yang besar kpd sekilah nie.
Dengan bantuan beberapa NGO yang telah menyumbang tenaga dan khidmat jasa baik diorang,sekolah nie dapat beroperasi sebulan kemudian.Tak lupa gak,jabatan bomba ngan pengakap sekolah yg berhampiran pun datang menghulurkan bantuan.memang best lah.Walaupun kitorang satu hari je kat situ,tapi rasa cam tak cukup lah apa yang kami dah sampai kan.rasa cam nak sambung keje tu,esok sampai budak seekolah tu leh blaja ngan selesa.
Sampai hari nie,klu lalu je area Pekan nak ke Kunatan,mesti teringat sekolah tu.Hrap ianya tak luput dari ingatan ini

Khamis, 16 Oktober 2008

Salam

This my first blog..erm..nak cakap apa ek.aku bukan seorang yang suka byk cakap(kecuali tergelabah ckit laa),but still bercakap sebenarya buat kita percaya dan berkeyakinan,bukan saje dapat develop kita punya communication skill tapi bleh dapat information yang baru.Yelah kita nie manusia,kena lah banyak belaja,Tuntut lah ilmu samapi Negeri Cina,e2 yang Rasulullah cakap.Justeru itu,meh le ramai2 kita tuntut ilmu sebanyak mana yang terdaya,selagai hidup kat dunia nie,dan masih bernyawa kita cuba timba ilmu.
tapi jgn lah timba ilmu yang bukan2,ilmu pukau lah,menurun lah,menaik lah,ke tepi lah,ke kanan lah,hahhahaha,kan dah melalut.Bukan tak leh timba ilmu kebatilan nie,tapi biar ilmu fadu ain dak kifayah dulu teguh,kukuh dan jitu.Then nak tuntut ilmu perubatan yang turun2 tu pun bleh.Dan bila dah ada ilmu tu,jgn lah simpan2 buat pekasam.Tak baik tau.Allah marah tau.Dah ilmu tuh,jgn plak tak amal kan cam aku.heheheheheh.salah taip plak.tak pe lah.guna lah ilmu untuk tolong2 orang.nescaya bila kita tolong orang sekali,Allah akan tolong kita balik ngan 10 kebaikan tau.Banyak tuh.
Sambil2 nak menjinak2 ngan blog nie,saya tajul,nak ambik kesempatan mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri,Maaf Zahir Batin.Walaupun macam terlambat,aku percaya klu sebulan kita pose,mestilah raya pun kena sebulan,ye dak??hahahaha.itu lah otak aku time kecik2 dulu,kuat berangan dan mengarut,hahahahahah.

.