Isnin, 12 Januari 2009

Antara Agama dan Tugas..

Saya ingin berkongsi cerita in dengan anda semua mengenai sikap segelintir orang Melayu kita atau lebih tepat lagi orang Islam di Malaysia ....

Kejadian benar ini berlaku di Carrefour Wangsa Maju beberapa hari lepas. Seorang pemuda Islam yang berkerja sebagai 'cashier' di pasaraya tersebut telah menumbuk seorang lelaki cina.

Ini berlaku kerana ketika pemuda cina tersebut sedang membayar harga
barangan, pemuda Melayu ini telah menegur pemuda Cina ini mengenai gambar baju yang sedang di pakai oleh pemuda cina tersebut. Gambar itu ialah seekor babi yang
sedang memakai serban di samping seekor anjing yang memakai tudung
lambang agama Islam.

Pemuda Melayu itu bertanya gambar apakah yang sedang di pakai oleh pemuda cina tersebut.
Dengan rasa bangga dan tidak bersalah, pemuda Cina itu terus menjawab sambil menunjuk ke arah gambar bajunya dengan mengatakan babi yang memakai serban itu ialah Muhammad dan anjing yang memakai tudung itu ialah Khadijah. Mendengar jawapan lelaki tersebut, pemuda Melayu ini dengan tidak disangka2, menumbuk muka si Cina tersebut.

Huru hara lah suasana di carrefour itu. Kemudian pemuda Cina itu memaki hamun lalu datanglah Manager Carrefour yang juga beragama Islam lalu memecat lelaki Melayu tadi. Apa yang di lakukan oleh Manager Carrefour tadi adalah sa tu etika yang patut di contohi kerana, menumbuk org sesuka hati memanglah salah...

Tapi malangnya, Manager tersebut bukan hanya memecat pemuda Melayu tadi yang sedang mempertahankan akidah agama Islam, tetapi turut memaki hamun pemuda Melayu itu dengan kata2 kesat. Pemuda Melayu ini pulang dengan keadaan hampa. Bukan kerana di pecat, tetapi turut di maki hamun oleh saudara seislam yang di sangkanya akan turut manjaga maruah orang Islam selepas dihina oleh laki Cina tadi. Sekarang ni pemuda Melayu ni sedang menunggu untuk di saman oleh Cina tersebut. Beliau bukan takut malah tidak sabar2 untuk menunggu disaman oleh Cina tersebut kerana beliau ada alasan yang kukuh kerana bertindak demikian.

Pengajarannya, sikap pemuda Melayu tadi memang patut di contohi kerana ingin menegakkan agama Islam. Pada anda, berhati2 la..kerana saya percaya, shirt yang di pakai oleh Cina tadi adalah salah satu strategi orang2 kafir untuk menjatuhkan maruah Islam. Ada kemungkinan,sebab diorang memang hasad dengki dengan kita,lama sangat.Nak jatuh kan kita, tapi yang kelakar nye plak, bukan diorang yang pakat nak jatuhkan kita, antara kita pun ada nak jatuhkan kawan sendiri,bangsa sendiri dan seagama sendiri.

Itu lumrah orang Melayu,senjata orang melayu yang agung HASAD.Tengok Cina ngan India, apa-apa masalah memang diorang back-up sesama diorang,tak macam orang Melayu. Aku ada dengar ceramah dari member aku kat kuantan, dia pun dapat tau benda nie dari ceramah agama yang khusus membincangkan tentang orang Melayu nie.Sebenarnya Melayu nie bukan satu bangsa yang wujud asli sebagai bangsa melayu.Ini gelaran dari syeikh arab yang datang berhijrah membawa perdagangan, sekaligus menyebarkan agama Islam yang mulia nie. Masa tu, Sultan tak suka orang arab nie,dah lah tak pandai cakap melayu, siap ada pakatan plak.Bila Sultan tak puas hati,dipanggil nye orang arab tu kat Istana(aku xingat negeri mana).Di tanya pelbagai soalan yang mencabar, sehingga Sultan tersebut kagum ngan jawapan orang arab dan memeluk islam.Bila Sultan masuk Islam,rakyat jelata masa tu bercampur bangsa,ada bugis nye,siam nye,kemboja nye,macam2 ada lah.So syeikh nie menggelarkan Malay(bahasa melayu) sebab melihat keramahan,baik hati,jujur dan ikhlas ada di dalam masyarakat tersebut.Sampai melekat melayu tu sampai sekarang.Nak caya atau tidak,aku pun dengar dari orang. Daif atau tidak, wallahualam. Allah je yang tahu.

So,natijah nye,molek lah kite jangan biarkan orang lain memijak kepala orang Islam,bukan melayu.Saya ulang semula,orang islam,kite kena sedar sekarang supaya kita hancur macam sesetengah negara Islam,dewasa nie.ok.Fisabillah,cita tertingi kami..

Tiada ulasan:

.